Поради для батьків щодо спілкування з дітьми під час воєнного стану

Дитяча психіка – найвразливіша. Діти добре відчувають будь-які зміни у поведінці своїх батьків, навіть якщо ті вдають, що нічого не відбувається.

Як правильно пояснити дитині про те, що зараз триває війна, що тривожна сирена, вибухи та постріли – це знак йти до укриття, а головне – як заспокоїти?
У жодному разі не приховуйте правди, будьте відвертими, не вигадуйте свої варіанти подій, а головне – запевніть їх у тому, що зробите все, щоб їх захистити.

ЯК ЗАСПОКОЇТИ ДІТЕЙ ПІД ЧАС ВІЙНИ?

Демонструйте спокій та надійність. Пояснюйте кожен крок та план дій. Якщо ви прямуєте до укриття, переїджаєте до іншого міста, скажіть. що вдома зараз небезпечно і виберете з собою найнеобхідніше.

- Наголосіть на тому, що ви роботе все, аби їх захистити і зараз дуже важливо слухати, що ви говорите та не сперечатися.

- Спробуйте відволікти дитину гумором, іграшками, руханками. Говоріть про побутові речі, читайте вголос.

- Разом практикуйте так зване квадратне дихання: вдих-затримка дихання-видих-затримка дихання. Це допоможе дитині опанувати себе та подолати стрес.

- Не нехтуйте міцними обіймами. Зайвий раз візміть дитину за руку  чи поцілуйте. Будьте завжди поруч.

МИ -  КОЖЕН НА СВОЄМУ ФРОНТІ. Словом, посмішкою, грошима, зброєю,  аналітикою, молитвою, турботою про дітей, волонтерською роботою, підготовкою, навчанням, підтримкою, малюнками …-  ми всі наближаємо ПЕРЕМОГУ.  ПЕРЕМОЖЕМО! ( СВІТЛАНА РОЙЗ)

Найбільш успішними техніками, які зарекомендували себе у роботі з дітьми, що зазнали впливу тяжких стресових чинників, є техніки арт- терапії: малювання, ліплення з глини, пластиліну, піскової терапії, ігрової психотерапії, терапії на основі народних традицій ( виконання колискових пісень). Практичний психолог закладу дошкільної освіти №8 Тамара ЛУКША  рекомендує матеріали для психологічної допомоги дітям, педагогам, батькам.

Як пояснити дитині значення сирени?( В. НАЗАРЕВИЧ)

Уяви що в лісі, де живе родина вовків, один з них найсильнішій вовк. Він відходить від своєї домівки для того, щоб першим побачити небезпеку для всіх інших мешканців. Коли він бачить небезпеку, то починає досить голосно вити, щоб всіх попередити про загрозу і щоб всі встигли сховатись від небезпеки.

Так і зараз! Наші воїни дивляться в небо і коли бачать небезпеку - повідомляють нас, щоб ми теж могли сховатись. Тож, сирена - це не страшно, а важливо та корисно!

Тому давай не будемо її лякатися! А подякуємо, що вона нас попереджає!

Намалюйте з дитиною цю метафору, щоб зняти переляк від сирен, які зараз лунають по всій нашій країні.

 Гра! Навіть, у складні часи. ( С. РОЙЗ)

Особливо, в складні часи. Проста ідея - коли іграшок зараз немає Гра для дитини – можливість зустрітися з реальністю, адаптуватися, зцілитися. Це природний механізм саморегуляції. Можливість відновитись. У той момент, коли дитина грає – вона повертає собі контроль, повертає відчуття безпеки.

Будь ласка, беріть із собою в дорогу, в укриття улюблені іграшки дітей. Це те, що дасть відчуття опори, знеболювання. Це не менш важливо, ніж усі важливі "дорослі" речі.

Якщо ви не взяли з собою іграшки, якщо ви зараз далеко від сім'ї, якщо поряд немає тата, якщо ви в укритті ( і є будь-який папір), якщо дитина чинить опір саме вам - іграшка, яку ми зробимо самі, яка буде говорити нашим голосом, але сприйматися дитиною по-іншому, іграшка, за допомогою якої дитині можна буде проявити свої почуття та емоції або просто видати звук – може бути дуже терапевтичною.

Ну і котики – будь-який образ тварини, те, що включає нашу тілесність та життєвість. Котиків можна складати один в одного - так відчувається більше безпеки та близькості.

Ми ж і самі котики

«Задування свічки». Уявіть собі, що ви тримаєте в руках свічку, яка горить. Наберіть повітря у легені. З натиском та раптово подмухайте на свічку, намагаючись уявно загасити її. Виконайте вправу декілька разів.

«Дмухання на кульбабку». Уявіть собі, що ви тримаєте в руках кульбабу. Наберіть повітря у легені. Сильно та протяжно подмухайте на кульбабу, уявіть, як її насіння розлітається у різні боки. Виконайте вправу декілька разів.

«Надування мильних бульбашок». Візьміть до рук мильні бульбашки (або уявіть, що ви тримаєте їх). Наберіть повітря у легені. Обережно, легко та протяжно подмухайте і надуйте декілька разів мильні бульбашки.

  • Дихання «Піраміда». Зручно влаштуйтесь. Можна заплющити очі. Уявіть собі, що ваше дихання рухається спочатку знизу вгору, потім згори вниз – керуйте інтенсивністю дихання (вдих та видих) від ледь відчутного до максимально інтенсивного, і, навпаки, від максимально інтенсивного до ледь відчутного. Вправа виконується одноразово.

Техніки для подолання тривожності, паніки та страху.

«Голос». Співайте. Голосно, активно, з сильною вокальною партією. Співайте улюблені пісні, але не сумні! Можна Гімн України. Спів нормалізує дихання, дає вихід емоціям, згадування слів поверне звичну для мозку когнітивну функцію. Техніка підійде, коли багато емоцій і хочеться плакати.

«Фізичні вправи». Танцюйте, присідайте, рубайте дрова, мийте підлогу тощо. Підійде будь-яка активна фізична діяльність. Техніка ідеально підходить для зняття стресу, коли основна загроза вже пішла, а стрес залишився.

А ще, не позбавляйте себе речей, які приносять задоволення. Це може бути кава, тепла ванна або читання книги.

Дозуйте інформацію, яку ви отримуєте від ЗМІ та інших офіційних джерел. Визначте, скільки часу на добу ви готові приділяти новинам, а скільки – своєму життю.

Арт-терапевтична техніка

« НАЧЕ РУКА САМА МАЛЮЄ» ( В. НАЗАРЕВИЧ)

Стереотипні та повторюючи зображення в арттерапії як основа вітального процесу

Коли кожного з нас так варварські та безцеремонно вирвали з власного життя, і перемістили в ситуацію глобальних військових дій та руйнування, наша психіка працює на межі адаптаційних можливостей. Для стабілізації стану пропоную використати досвід колег.

А саме однієї із засновниць арттерапії Едіт Крамер, яка перенесла важкі випробовування долі в Другій світовій війні, вижила і знайшла безліч арттерапевтичних методів для стабілізації та відновлення. Вона стверджувала, що сам процес створення мистецтва - вже лікування. Тож, настав час нам брати до рук кому зброю, а кому і пензля.

Сьогодні хочу запропонувати мотиви для малюнків, які стимулюватимуть процес самовідновлення. Це зображення, які мають просту систему повторювання, або їх можна називати стереотипним малюванням.

Яку функцію виконує цей арттерапевтичний процес:

1. Відновлення та відродження, саме так клітинка за клітинкою відновлюється наше тіло

2. Гармонізація нейродиниміки, виконання стереотипних зображень, забезпечують можливість тримати необхідний терапевтичний темп виконання й сприяє діяльності ЦНС

3. Постійне повторення простих зображень чудова та безпечна форма регресу на аркуші паперу, де можна відпустити контролюючі функції

4. Контейнерування ваших складних емоцій, папір все витримає, навіть тоді коли емоції страшні та руйнуючи

Які стратегії таких малюнків можемо пропонувати:

1.Повторення простих геометричних фігур

2. Повторення форм

3. Повторення ліній

4. Повторення штрихів

5. Повторення образів

6. Повторення слів

7. Повторення кольорових образів в різних відтінках

Запропонуйте людині, яка не здатна до когнітивних та ментальних дій намалювати прості повторюючи зображення. Це краще що Ви можете для неї зробити в гострій стадії. Не обмежуйте в часі та матеріалах. Не спрямовуйте до аналізу та пояснень, просто малюйте.

Хочу нагадати, арттерапія - це ліки, які завжди є доступними, тому варто лише обрати вірні складові, пропорції, дозу і чудо відбувається миттєво.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ТЕРАПЕВТИЧНА КАЗКА ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ БОЯТЬСЯ СИРЕНИ🔊🐳